יום חמישי, 29 במאי 2014

מה הקשר בין ניהול עסק ומתכונים לחג שבועות


חג שבועות כבר כאן.

השבוע לקראת חג השבועות שוחחתי עם ילדיי ושאלתי אותם למה אנו חוגגים את חג השבועות. התשובה שלהם היתה ברורה, אוספים בחג שיבולים ואוכלים מאכלי חלב.

בערב חשבתי לעצמי איך הפך חג דתי, אחד משלושת הרגלים לחג שרובו מתמצה באיזה מאכל גבינה נאכל בחג.
גם ביקורי בסופרמרקט התגלה כפסטיבל גבינות. בלי לשים לב גם אני נכנסתי לחגיגה, במשפחתי כמעט ולא אוכלים מוצרי חלב אך כשסידרתי את המוצרים שקניתי בסופר גיליתי שקניתי כמות של גבינות שלא תבייש מחלבה קטנה, (תירוץ לכבוד החג).
אני חייבת להודות שמועצת החלב עשתה את הבלתי יאמן כאשר ניכסה לטובתה חג שלם במטרה להגביר את מכירות הגבינות. ואכן אנו מושפעים ותורמים למהלך השיווקי האדיר המתרחש כשבועיים לפני החג.
אין אתר אינטרנט, עיתון או אפליקציית אוכל המכבדת את עצמה שלא יצאה בקמפיין מתכונים לחג, שלטי החוצות מפרסמים מוצרי חלב, בטלוויזיה אנו מוקפים בפרסומות של חלב וכמובן אני אכין לילדיי טנא עם פירות, ירקות ומוצרי חלב.

מה אנחנו, בעלי העסקים צריכים ללמוד מקמפיין זה?

היכולת לקחת חג לאומי ולהפוך אותו לנישתי הינו גאונות.
אנו צריכים ליצור לעצמנו הזדמנויות עסקיות לנישות ולקדם את העסק שלנו בשילוב עם אירועים חיצוניים שאולי לכאורה לא קשורים ישירות לליבת העסק.

הנה מספר דוגמאות:
אנו מכירים את הגידול במכירות הפרחים לקראת יום האהבה (שעד לפני מספר שנים ככל לא היה בתודעה הציבורית), וכמובן אם יש חג אהבה עברי יש גם בפברואר חג אהבה לועזי.

פסח הפך להיות חג השיפוצים, ומכירות צבעי הקירות עולים בצורה ניכרת. חברות הצבעים יוצאות בקמפיינים אגרסיביים והורדת מחירים כדי להגדיל נפח שוק.

לקראת פתיחת שנת הלימודים, אין חנות צעצועים שלא מוכרת מוצרי לימוד כמו תיקים, מחברות, צבעים וכדומה, למרות שבשגרה חנויות אלו כלל לא מוכרות ציוד משרדי.

נכון, הדוגמאות לעיל משלבות צורך שוק עונתי ושיווק מותאם של בעלי עסקים.
אך לא צריך אירועים דרמטיים כמו חגים כדי ליצור תודעה ציבורית.

לאחרונה חברה המוכרת פיצות החלה לצאת במבצעי מכירות לאירועים ספציפיים כגון, משחקי כדור-סל וגמר תוכניות ריאלטי. חברה זו מזהה אירוע תודעתי מהותי שבו אנשים צופים בטלוויזיה ואוהבים לאכול פיצה, ולכן היא ממקדת את המכירות ליום ספציפי.

דוגמא נוספת, מבצעים של חברות כרטיסי אשראי אשר מזהות תערוכות, אירועים או אטרקציות ומציעות הנחות למחזיקי כרטיס האשראי שלהן. בגישה זו פונות חברות האשראי לחובבי התרבות והפנאי וכך מגדילות את נפחי השוק של השימוש בכרטיסי האשראי שלהן.

דוגמא אחרונה היא אירועי הספורט הגודשים את ארצנו. באירועים אלו כגון מרתונים, ריצות לילה וכדומה אנו נראה חברות שונות הנותנות חסות, או מוכרות מוצרים בזמן האירוע גם אם המוצר שלהם אינו מתקשר מיידית עם ספורט, למשל חברות המשווקות מוצרי בריאות.

מדוגמאות אלו אנו מבינים שאנו כבעלי עסקים צריכים למצוא הזדמנויות שונות לנכס לעצמנו אירועים וליצור קישור בין אירוע לעסק שלנו.

הקישור בין אירועים לעסקים נצרב בתודעה הציבורית וגורם לקשר ישיר בין שם העסק והאירוע.
התחילו בקטן, חפשו אירועים מקומיים להתחבר אליהם וצאו בקמפיין פרסומי לקראת האירוע, משם לאור הצלחת השיווק אפשר רק לגדול ולהתפתח.

ובגילוי נאות, גם אני נכנעתי לטירוף מתכוני שבועות, ובאפליקציית מתכונים שאני מנהלת ("קל פשוט וטעים") הוספתי קטגוריה של מיטב מתכוני שבועות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה